Nissan LEAF (2011)

Ladekontakt i bilen Maks ladeeffekt Maks ladehastighet * Batterikapasitet
Type1 3,6kW 20-25 km per ladetime 24kWt
* 20-25 km/ladetime er det raskeste Nissan LEAF (2011) kan lade. Det tilsvarer å lade på en 3,6kW ladestasjon, og bilen vil ikke lade raskere med en kraftigere stasjon.
Ladehastigheten er basert på et energiforbruk mellom 1,5 – 2,0 pr. kWh/10 km
Maks ladeeffekt = 3,6 kW, 16A. Maks ladehastighet 20 - 25 km per ladetime. Den vil da teoretisk kunne lade fra tomt til fullt batteri på under 7 timer.

Mulige ladeløsninger for Nissan LEAF (2011):

Effekt Stasjon Kabel Uttak Nødvendig strømtilførsel Trafo Type-B funksjonalitet
3.6
kW

Ladeløsning #1

Effekt:3.6kW
Uttak: Type2-uttak, egen Mode 3 ladekabel
230V
16A 1-fase
Strømforsyning: 230V 16A 1-fase
Trafo:
Ikke nødvendig
Type-B funksjonalitet:
Ivaretatt

Ladestasjoner er installasjonspliktige, så du trenger hjelp av en elektriker for å få den på plass. Her er en landsdekkende oversikt over elektrikere som kan å installere ladestasjoner fra DEFA

Norgeseliten selger ladekabler på nett

Kjøp ladekabler her

(lenken åpnes i nytt vindu)

Hvilken Type ladekontakt?

Som elbileier vil du fort merke at det snakkes om mange ulike typer ladekontakter. Her er en kort innføring i de mest vanlige:

Schuko - helt vanlig stikkontakt

Med bilen følger det med en egen ladekabel med plugg som passer til bilen din på den ene siden og med vanlig stikkontaktstøpsel med en klump på ledningen. Med denne lader du på 10 ampére, noe som tilsvarer mellom 10 og 15 kilometers rekkevidde per times lading. Om du skulle kjøre bilen din helt tom for strøm, vil du med denne kabelen kunne lade bilen helt opp igjen i løpet av cirka 10 -15 timer. Vær imidlertid oppmerksom på at denne typen stikkontakt ikke er laget med tanke på den typen strømbelasting over lang tid - selv om klumpen på ledningen ivaretar sikkerheten så mye som mulig! Bruk alltid jordet kontakt, og heng opp klumpen så den ikke henger og sliter i stikkontakten!

Type1 - ladepluggen som går i bilen

Dette er ladepluggen som passer til de fleste japanske, nord-amerikanske (utenom Tesla) og noen europeiske biler. Ifølge standarden kan den brukes til enfaselading på 240V med en strømstyrke opp til 80 ampére, noe som gir en makseffekt på omlag 19kW. Den kan imidlertid ikke brukes for trefaslading, og det er en av grunenne til at du ikke finner denne typen kontakt på norske ladestolper.

Type2 - ladepluggen som går i ladestasjonen

I Europa har vi god tilgang til 3-faset vekselstrøm som gir muligheter til fleksible løsninger. Man har derfor blitt enige om at det er Type2 ladeplugg som skal benyttes til AC ladeformål. Med Type1 til Type2-kabel kan du ferdes på tvers av landegrensene i Europa uten å være usikker på hva de bruker i det ene eller det andre landet, og uten å måtte ta med deg et kobbel av adaptere og overgangskabler.

Ladefart

Hvilket utstyr du bruker for å lade har svært mye å si for hvor mange kilometer du kan kjøre per time bilen står til lading. Her er en kort innføring i ladeutstyret du kommer til å møte som eier av en elbil med Type1-kontakt:

Portabel Mode 1 ladekabel

Lad fra stikkontakt der det ikke finnes ladestasjon. 10 - 15 kilometer pr. ladetime. Se flere detaljer om vår portable Mode 1 kabel

Hjemmelader

Hjemmelader med Type2-uttak krever egen labekabel Type2-Type1. Ladetid ca. 15 - 110 kilometer pr. ladetime avhengig av tilgjengelig strømeffekt og effekten i bilen. Se ladestasjoner met uttak her.

Ladestolpe

Semihurtig lading med Type2-uttak som krever egen ladekabel Type1 til Type2. Ca 20 - 120 kilometer pr. ladetime, avhengig av strømeffekten og ladeeffekten i bilen.

CHAdeMo ladestasjon

Hurtiglading (CHAdeMO, offentlig rom): inntil 250 kilometer pr. ladetime avhengig av batteriets temperatur og fyllingsgrad. Ladingen går saktere jo fullere batteriet blir. DEFA leverer ikke denne typen ladestasjon.

Trenger du en lader å ta med på tur?

Mode 3 ladestasjoner er det vi absolutt anbefaler til hverdagsbruk. De er imidlertid ikke så lette å ta med på tur. Denne Mode 2 kabelen kan ikke lade like fort, men den passer i bagasjerommet, og du får ladet på vanlige schucko-uttak. Tilpasset biler med Type1 kontakt

Les mer

DEFAs ladetips

  • Plugg alltid ut fra bilen før du plugger ut fra veggen.
  • Unngå bruk av skjøteledning.
  • Heng opp “kladden” hvis den er festet på ladekabelen.
  • Får du ikke ut hurtigladepluggen? Lås opp bilen med nøkkel eller stopp ladingen på ladestasjonen.
  • Du finner kart over alle offentlig tilgjenglige ladere på ladestasjoner.no
  • Hurtiglading: gå inn på elbil.no og se på rubrikken om status hurtigladere.
  • Bruk kun godkjent utstyr.
  • Vis ladehensyn: Parker kun på ladeplass hvis du trenger å lade.
  • Alle offentlige parkeringer er fortsatt gratis å benytte.